16. maj 2013

Sjov på SosseSass'sk

Forundret blev jeg, da jeg i morges åbnede for min Twitter-app og så, at Henrik Sass Larsen, gruppeformand for Socialdemokraterne på Christiansborg, a.k.a. @SosseSass på Twitter, skrev følgende:

Reaktionerne kom også hurtigt efter:


Senere torsdag fortæller Sass så til Journalisten.dk, at han "aldrig kunne drømme om at stille det forslag", og at tweetet var ment som en provokation.

Samme Sass, der før valget i 2011 var storfavorit til en ministerpost, foreslog for to år siden i Information at skære i den offentlige støtte til borgerlige medier.

Selvom forslaget er en provokation, siger Sass dog til Jounalisten.dk i dag, at mediefolk burde have mere "selvreflektion" og "selvironi". Nuvel, selvom forslaget er satie, har Sass åbenbart et horn i siden på mediefolk. "Jeg savner ikke som sådan åbenhed om noget, jeg prøver bare at provokere. Jeg siger – som en provokation – at de samme krav for politikerne også skal gælde for journalisterne."

Og her springer kæden af for Sass. En lovgivende- og udøvende magt, Folketing og regering, er ikke det samme som et medie. Medier kan vedtage lovgivning, der kan sende folk i fængsel. Medier kan ikke opkræve skat. Måske er den manglende selvreflektion og selvironi et udtryk for, at Henrik Sass er ude på tynd, tynd is med sin sammenligning. En sammenligning, der for øvrigt fjerner fokus fra, at Folketinget er ved at mørklægge for al fremtid, hvad en minister lægger til grund for sine lovforslag.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Ganske spot on - og ganske patetisk af Sass. Omend den lovgivende magt hverken opkræver skatter eller sender folk i fængsel; det klarer hhv. den udøvende og dømmende magt...

Jens Berg Thomsen sagde ...

Hej Rasmus. Du har fuldstændig ret, så jeg har ændret lidt i teksten.