5. marts 2010

Anmeldelse af HTC Tattoo

For nylig solgte jeg ipulsivt min iPhone 3G (8GB). Jeg ville have en HTC Tattoo, ville jeg. Her vil jeg forsøge at skrive lidt om mine oplevelser med min første Android-telefon.

Lad det være sagt med det samme. Jeg fortrød skiftet. Systemet og tankegangen bag iPhone har nogle irriterende problemer. Som inkarneret bruger af Google-tjenester, først og fremmest Gmail, irriterede det mig at de smarte funktioner ikke fulgte med på iPhonen. Væk var muligheden for flere mails i samme mail i Gmail. Væk var


Godt to uger blev det til med HTC Tattoo. Og telefonen har sine helt klare fordele. Nedenfor har jeg listet dem op.

Widgets
Den største fordel ved Android vs. iPhone. Du kan have små programmer kørende på hjemmeskærmen der opdaterer Facebook, sms-beskeder, klokken, vejret og mange andre ting. Det er rigtig smart, og det giver overblik. Dette er desværre ikke en mulighed på iPhone.
Flere programmer på een gang
Lidt det samme som widgets. Hvis jeg vil have et fancy digitalur til at køre på min iPhone er jeg nødt til at åbne for applikationen - men så er jeg jo samtidig tvunget til at kigge på mit ur, og kan ikke starte med at spille musik samtidig i min musikafspiller. Hvis jeg får en sms på min iPhone mens jeg hører iP3, så er jeg nødt til at afbryde musikken.
Google-integration
Man bliver simpelthen bedt om sit Google-login når man tænder telefonen for første gang. Wupti, alle kontakter, automatisk adgang til integreret Gmail på telefonen og en masse andre ting sker helt automatisk.

Installation af applikationer uden om Market
Jeg har savnet last.fm på min iPhone - og med en Androidtelefon kunne jeg få den! På last.fm's egen hjemmeside står der at applikationen ikke er tilgængelig i Danmark til iPhone. Grunden er problemer med ophavsretten. Men det giver jo ingen mening at man så kan hente applikationen til sin Android-telefon uden problemer - og stadig høre musikken i Danmark. Det er en ommer. Men om det er Apples App-Store eller last.fm der er grund til problemet aner jeg ikke.

Det savnede jeg ved HTC Tattoo

Podcast og iTunes
Hvis jeg hører en halv podcast på min iPhone, så husker iTunes det på min computer når telefon og computer er synkroniseret.
Derudover må jeg sige, at lyden i HTC Tattoo er decideret rædselsfuld. Der følger en susen med i baggrunden hver gang du tænder for noget musik - det holder simpelthen ikke!
Copy-paste i mail
Man kan sagtens copy-paste inde fra browseren. Men når det kommer til email var det af en eller anden grund ikke muligt at kopiere tekst.
Design
iPhone er i mine øjne bare lækker. Jeg havde aldrig troet jeg skulle sige det om en telefon, men iPhone er smuk.
Skærm
En af de store ulemper ved Tattoo er dens skærm. Teknologien bag er en anden end iPhone. Væk er det smarte multi-touch der gør det nemt at zoome ind på et foto, en web-side eller noget tredje. Derudover er skærmen ikke nær så følsom. Man skal trykke en lille smule hårdere. Det vænner man sig til, og jeg var efter en uge som Tattoo-ejer ved at være dus med skærmen.

HTC Tattoo er en lavbudget Android-telefon. Det skal retfærdigvis siges, og derfor er sammenligningen med iPhone heller ikke helt fair. Til omkring 1500 kroner er en HTC Tattoo en udsøgt telefon. Den har en masse funktionaliteter, som først den nye iPhone 3GS har fået med. Eksempelvis kompas.

Konklusion

HTC Tattoo og jeg blev aldrig et godt match. Jeg var for irriteret på den dårligere skærm, det dårlige tastatur og den dårlige lyd. Jeg måtte tilbage til iPhone, så jeg måtte lade tegnebogen bløde en smule og har anskaffet mig en iPhone igen.

Ingen kommentarer: