19. oktober 2005

Berlingske giver gode råd til ledere og offentlige personer

I dagens udgave af Berlingske Business i Karriere-sektionen beskæftiger et helt opslag sig med, hvordan en tur i medie-vridemaskinen kan koste en leder eller en offentlig person jobbet.

Anledningen er sagen om Jørgen Leth, der blev fyret eller selv sagde op fra en række hverv; kommentator på TV2, honorær konsul, fundraiser hos Red Barnet.

Formand for Ledernes Hovedorganisation Svend Askjær giver denne regel for, om en leder risikerer jobbet på grund af dårlig medieomtale:

»En leder bør altid afgøre med sig selv: Koster den negative omtale mere end den pågældende medarbejder er værd? Hvis det er tilfældet, må man som boss tage den svære beslutning og fyre medarbejderen.«

Siger han altså til Berlingske Business.

I en anden artikel siger professor i kommunikation fra RUC Roy Langer, at offentligheden ikke bare forventer information om det rent forretningsmæssige fra en virksomhed. Den forventer også, at virksomheden handler efter tidens etik og moral.

Han understreger også, at tidens etik og moral er under forandring hele tiden.

Det kan - eller burde - Jørgen Leth sikkert kunne skrive under på i disse dage.

Ingen kommentarer: