28. juni 2006

Berlingske solgt til briter

Denne her artikel er just tikket ind i min mailbox. Orkla Media - og dermed verdens ældste dagblad, Berlingske Tidende - er solgt til det britiske investeringsselskab Mecom.

Dermed er endnu en brik i det kommende danske avis-puslespil tilsyneladende faldet på plads. Nu bliver det spændende at se, hvad Det Berlingske Officin har tænkt sig at gøre af modtræk til islandske Dagsbrúns gratisavis og JP/Politikens Hus' ditto.
Hidtil har "undskyldningen" været, at Orkla Media var til salg, men det er jo så tilsyneladende faldet på plads nu.

Hvad hvis der ligepludselig ligger tre gratis aviser i postkassen hver morgen? Mit tidligere bud har været, at Berlingske vælger at satse på sin udmærkede avis, Urban, hvis der skulle komme en landsdækkende gratisavis fra den front.

Dog har i dag så ringe en bemanding, at den aldrig vil kunne konkurrere med de to andres over 100 journalister.

Måske derfor har Urban for nyligt slog journaliststillinger op?

For øvrigt kan man i det seneste nummer af fagbladet Journalisten se, at min egen generation af journalister er "snotforkælede", som nyhedschef på TV2 Michael Dyrby udtrykker det. De to gratisaviser og TV2's nye nyhedskanal er i fuld gang med at headhunte især unge medarbejdere. Nogle allerede mens de stadig læser.
Selv læser jeg jo på en "elitær" uddannelse (men også annonym, som I kan se på linket).

Hvorfor er der ingen, der ringer :-)

Ingen kommentarer: