I går kom så nyheden om, at Berlingske Tidende - det 258 år gamle dagblad, verdens ældste - omlægger sit format til tabloid.I dag har papirudgaven af avisen sat næsten hele forsiden af til at fortælle om det nye format - i øvrigt den eneste sektion i avisen, der skifter format. De andre sektioner Magasin og Business er allerede i tabloidformat.
Måske er det et nøje planlagt mediestunt? Berlingske er ejet af norske Orkla Media, der er til salg. Det islandske selskab Dagsbrún, der til efteråret laver en gratis husstandsomdelt avis, har meldt ud, at de er interesserede købere af officinet.
Med sin udmelding søger Berlingske for, at hele mediemøllen taler tabloidavis og ikke gratisavis. En god måde at fjerne fokus fra, at Det Berlingske Officin ikke umiddelbart har noget modtræk til den islandske satsning, der kommer til at hedde Nyhedsavisen. De to andre store morgenaviser, Jyllands-Posten og Politiken, har allerede planlagt deres egen husstandsomdelte gratisavis.
Måske er det også bare en god nyhed for avislæsere. Broad-sheet er ikke særlig let at sidde med i et propfyldt S-tog eller ved et træng morgenbord.
På Berlingskes debatsider siger en læser, at det nye format er en god idé - så længe det ikke går ud over den journalistiske kvalitet. Der er ikke noget, der taler for, at et andet format skulle føre til dårligere journalistisk kvalitet, og læseren bruger da også Berlingskes sektioner Business og Magasin som eksempler på, at det lille format ikke har betydet ringere kvalitet.
Lige for tiden er det ikke udvikling og nyheder om medier, der mangler. Både en 24 timers nyhedskanal fra TV2, den islandske Nyhedsavis og JP/Politikens Hus skal have ansat en masse journalister - så det er gode tider for sådan nogle som mig...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar