6. oktober 2011

Steve Jobs

Nu er der gået en halv dag, siden jeg så nyheden om, at Apples medstifter Steve Jobs er død. Siden da har jeg læst et utal af hyldester, set billedgallerier og mange andre ting. Steve Jobs VAR en stor innovator og havde et unikt blik for nye produkter, og det er selvfølgelig trist, at han er død. 56 år er for tidligt. Jeg har selv tweetet og det og lagt på Facebook, men personligt står jeg af ved blomster, lys og afskedsbreve foran butikker med mere.

Når det er sagt: Steve Jobs har haft stor betydning for den måde, vi bruger medier på i dag. Han er manden bag iTunes, der har lagt musiksalget på nettet fuldstændigt om (jeg købte selv en sang på min iPhone så sent som i går), han har lanceret iPoden og dermed gjort MP3-afspillere populære og til noget, der er nemt at bruge. Han er manden bag iPhone, hvilket langt fra var den første smartphone i verden, men han gjorde smartphones populære og brugbare. For mit eget vedkommende er min iPhone det første jeg ser på om morgenen og det sidste jeg ser på om aftenen. Et utroligt stykke teknik, som kan bruges til et væld af ting.

iPad er det sidste nye produkt, han kom med. Jeg er selv glad for min iPad og den er et godt produkt, der i mine øjne først og fremmest gør det nemt at læse artikler med mere fra nettet på en behagelig måde.

Endelig er der Macintosh-computeren. Selv købte jeg min første Mac for knap et år siden. Min kloge kone havde ellers fra tid til anden sagt til mig, at jeg burde købe Mac hver gang jeg kom hjem med en Windowsmaskine under armen. Og hvor havde hun ret. Mac er et fantastisk stykke værktøj, der fungerer! Og her er vi måske fremme ved Steve Jobs største bedrift: At levere ting, der virker. Ordentligt. Og som er smukke oveni. Ganske vist har min iPhone og min Mac været dyre indkøb. Men de virker også upåklageligt til lige præcis det, jeg vil have dem til. Og tænk alle de gange, jeg slipper for at være irriteret på en frosset Windowsmaskine eller en uduelig telefon.

Hvil i fred, Steve Jobs.

Ingen kommentarer: