Dagens talere var
- Torben Pedersen, CBS
- Christian Schade, New Media Crew
- Peter ingdal, Aller
- Stig Ørskov, JP/Politiken
- Henrik W. Jørgensen, DJMX (tidligere DJH)
- Frederik M. Juel, tillidsmand på Berlingske
- Amalie Foss, Forum for billedmedieoversætter
- Torben Gammelgaard, Billedkunst
Dagens pointer i overordnet form (min udvælgelse) var:
- Vi er nødt til at være innovative (Torben Pedersen)
- Forandringerne er kommet for at blive (Christian Schade)
- Alt kan outsources (Christian Schade)
- I dag er vi alle frie agenter (Christan Schade)
- Brugerne kræver realtid og nytteværdi - og det skal være gratis (Christian Schade)
- Outsourcing af journalistiske opgaver er virkelighed i dag. Aller outsourcede allerede billedbehandling i 2007, og i 2010 er tre af Allers magasiner layoutet i udlandet (Peter Ingdal).
- Verden er tabloid (det var flere oplægsholdere enige om. De mest læste på politiken.dk er "Se&Hør"-historier)
- Journalister skal øge vidensniveauet og specialisere sig. De nuværende uddannelser er for meget pølsefabrikker (Stig Ørskov)
- DJMX fokuserer på kunderne (tidligere læserne), sociale medier og søgemaskiner, mere viden og sprog (Henrik W. Jørgensen)
- Internationalt samarbejde betaler sig (Torben Gammelgaard
Høringen skal munde ud i en hvidbog.
Dagen gav mig et overblik over, hvilke udfordringer journalister, fotografer og redigerende står overfor i de kommende år. Noget var kendt stof i forvejen, andre ikke. Jeg syntes især godt om Christian Schades oplæg, der forsøgte at ruske op i konventionelle forestillinger. Selv synes jeg fra tid til anden, at mediebranchen er alt for konservativ og skyder skylden på de gratis nyheder på internet og i gratisaviser i stedet for at kigge på sig selv og udvikle produktet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar